Szakmai meglátások, Madrid

logok

Összefoglaló a madridi Carampa cirkusziskolánál tett kiutazásról

A Madridi kiutazás eredeményes volt mind szakmai, mind személyes értelemben.

Az iskoláról általában..

Az iskoláról általánosságban elmondható, hogy egyszerre van jelen a lazaság és a fegyelem. A keretek adottak, ugyanakkor azokon belül adott a laza és jó hangulat a kreatív munka feltétele.
Ez egy alapozó, vagyis előkészítő iskola. Az európai cirkusziskolákat két szint szerint különböztetik meg: előkészítő és felsőfokú cirkuszi képzés. Azt is tudni kell, hogy Európában a cirkuszi szakképzés leginkább felnőttoktatás formájában valósul meg. Ez egy nagy ellentét a Baross-sal szemben, hiszen itt a diákok ebben a korban már végeznek.
A madridi Carampa tehát egy előkészítő iskola: az ő céljaik
– a tanuló testi adottságainak megalapozása, – minden cirkuszi alapzsánerben való alapszintű oktatás a technikai oldalt tekintve.
Emellett a cél művészeti szempontból,
– hogy a tanuló kipróbálhasson minél több fajta előadói stílust, – megtapasztalhasson minél több fajta színházi-cirkuszi technikát (buffon, bohóc, semleges
maszk), – kialakuljon egy elképzelés benne saját karaktere lehetséges formáiról, vagyis milyen karakterként tud ő őszintén megjelenni a színpadon – improvizatív készségeket szerezzen, egyrészt azért, hogy a váratlan helyzeteket meg tudja oldani, másrészt azért, hogy saját alkotói folyamatot tudjon véghez vinni
A tanárok közül a színházi, a tánc, bohóctechnika tanár adja a művészeti képzéshez szükséges tudást, míg a szaktanárok a technikai felkészítést biztosítják: akrobatika, kézenállás, légiakrobatika, egyensúly órák keretében.
Vannak olyan tantárgyak/témák is, amik nem az egész évet fogják át, hanem egy-egy alkalommal vagy egy időszakban jelennek meg. Ilyen a színpadtechnikai alapismeretek: ismerkedés a hang- és fénypulttal, a fényterv lehetőségeivel, táplálkozási ismeretek, oktatói ismeretek – tehát, hogy önállóan milyen tanmenet szerint tanítanának egyes tantárgyakat, vagy általában cirkuszt egy szabadidős cirkuszban.

Az év második felét minden osztályban jellemzően az alkotó munka teszi ki, utolsó harmadát pedig kifejezetten az előadások létrehozása, majd többszöri bemutatása, esetleges turné. A közös alkotófolyamat és abban való önállósodás a gyakorlat részét képezi.
Érkezésünk napján megnéztük az iskola hat tanulójának előadását, amit Auch fesztiválra alkottak. Ez egy igen fontos fesztivál, amely mindig a Fedec (Európai Cirkusziskolák Szövetsége) iskoláinak találkozópontja is. Egy külön cirkuszi sátrat szentelnek az iskolák bemutatóinak és a bemutatott előadások utáni beszélgetéseknek. Minden iskola egy 20 perces műsorral készül,
Az itteni műsor már egy igazi új cikruszi előadásra sikeredett! A tanulók maguk állították össze, a tanárok kiválasztása alapján a 6 legjobb másodéves. Tutorálásra számíthattak, de a teljes alkotási folyamatot ők vitték végig, az ötletekől a összepróbálásig.
Lehetőségünk volt a fiatalokkal beszélgetni, mintegy az Auch-ban is majd bekövetkező beszélgetést szimulálva. A kérdések alapján kiderült, hogy még nem nagyon van határozott céljuk a cirkusszal, vagy nem tudják megfogalmaznik és szeretnének továbbtanulni felsőbb cirkkuszi iskolákban.
Az anyagiakat tekintve egy iskola év itt 3800 euro.
A tanulók 9-17 óra között járnak az iskolába, akkor zajlanak az órák minden nap hétfőtől péntekig, októbertől júniusig. Ugyanakkor jellemzően tovább maradnak önálló gyakorlásra, vagy közösen nyújtanak a társakkal maszírozzák egymást.

A szakmai részvételünk

Az iskolában töltött napok, általában 10-17 óra között az órák megfigyelésével, értékelésekkel és találkozókkal telt mindenki a saját terültén kutakodva. A megfigyelt és letanított órák mindig közös egyeztetés követte és visszacsatolás mindkét tanár részéről. Ezeket a megbeszéléseket a pedagógiai vezető is lekövette.
A megbeszélések témái: mi a tanárok curriculuma, hogy látták az órát, hasonlóságok, eltérések és ezek okai, a mi tanárai által tartott órák közös előkészítése, annak érdekében, hogy az minél jobban illeszkedjen a tanmenetbe, mégis adjon olyat, ami más.

Első alkalommal a mi tanáraink minden esetben megfigyelték az órát, második alkalommal asszisztáltak a helyi tanárnak, harmadik alkalommal pedig saját órát tartottak. Ez a folyamat a második és elsős évfolyam tanulóival is ismétlődött.
Erika a gumiasztal és akrobatika órákon dolgozott elsősorban, Zsuzsi és Rebeka a tánc és színház órát követte le, Árpi a légi akrobatika és a kézenállás tantárgyakat. A fő tantárgy mellett egymás óráit is megnézték és elemeztük egymás között.
Veronika a szakmai programokat koordinálta, beszélgetéseket moderálta, az értékeléseket vezette.
A tanárok által tartott órák mind sikeresek voltak, a tanulók számára izgalmas új élmény, hogy mástól is tanulhat, a mi tanáraink számára sikerélmény, hiszen sikerült újat és változatos órákat tartani, a helyi tanár pedig ugyancsak profitál, hiszen lám a másik tanár is ugyanazt mondja, amit ő is ismételget számtalanszor a tanulóknak, csak másképpen.

Cirkusz-szakmai programok

Az iskola a kapcsolataik átadásában is partner volt.
A Circo Price – a helyi kb 1500 fős színház és egyben cirkusz épületében szerveztek számunkra látogatást, ahová az iskolaigazgató Donald is elkísért minket. A programszervezésért felelős Mariaval volt találkozónk, aki végigvezetett minket az épületen és technikai, történeti szempontból bemutta nekünk egy kb 1 órás körbevezetés keretében. Itt megnéztük a szabadidős cirkuszként tartott, 2 teremben zajló cirkuszoktatási programot, amit a Carampa szervez és volt hallgatóik tartanak. Az egyik felnőtteknek, a másik gyerekeknek : akro, kötél, zsonglőr oktatás volt. Ahogy mindig – ezt a programot is követte egy beszélgetés Donalldal- az iskolaigazgatóval a visszacsatolások céljából és az ismerettség mélyítésére.
Egy másik napon visszatértünk a Circo Price-be és életem egyik nagy kedvenc előadását tekintettük meg az első sorból – az iskolától kaptuk a szakmai tiszteletjegyeket – a 7 fingers kanadai társulat fantasztikus új cirkusz előadását.
Első hétvégénk estéjén hivatalosak voltunk a Carampa iskolába, megnézni az évadnyitó Welcome Cabaret, ami az idei iskolaév első Cabaret műsora. Itt az iskola végzett tanulói léptek fel, vicces konferálással egybekötve, illetve ismét az Auch-ba menő diákok műsora került bemutatásra. Két részes könnyed műsor volt, szünettel. A sátor tele volt kb. 100-150 nézővel. Több szám is újdonságokkal volt teli és tetszett a tanároknak, a légkör kellemes volt.

Meglátogattam a Carampa által vezett múzeumi tárlatvezetést is, ami vasárnapoként a Reina Sofia múzeumban van , és egy múzeumlátogatás gyerekeknek sajátos cirkuszi eszközökkel, majd a Tabacalera nevü gyárépületből átalakított alternative színházban megnéztem két előadást, amelyet Alicante-I cirkuszos ismerőseim adtak elő, legújabb cirkusz-színházi alkotásuk bemutatója.
Találkoztunk a brazil, riói szocilis cirkusz vezetőjével is.
Hernan a színháztanár lépett fel egy belvárosi színházban és elmentünk megnézni . Csoda volt minden tanár számára és boldogan feltöltődve hagytuk el az előadást. Beszéd nélküli darab volt, mozgás- gesztus és színházi előadás így a nyelvismeret hiánya sem okozott nehézséget a kollegáknak.
Nekem külön élmény volt, hogy a kézenálló tanárral a szociális cirkuszi tapasztalatainkat is kicserélhettük egymással, ő szociál-antropológusként kutatja a témát.